CV

Tony Lindblom

Jag är en grafisk formgivare som även jobbar med rörligt och har lång erfarenhet av såväl B2C och B2B och har arbetat både på reklambyråer och inhouse. Jag har haft förmånen att samarbeta med stora varumärken och organisationer som exempelvis Absolut, Renault, Rädda Barnen, American Express och P&G, 

Jag trivs i team där idéer föds genom samarbete, men är också van vid att arbeta självständigt och ta ansvar för hela projekt. Jag är nyfiken, detaljfokuserad och älskar nya kreativa utmaningar.

ANSTÄLLNINGAR

 

2024 – 
Publicis Groupe, Grafisk formgivare/Motion designer

I min roll som grafisk formgivare på Publicis Groupe producerar jag leverabler för kampanjer i alla kanaler – oavsett om de är lokalt utvecklade koncept eller baserade på centralt material. Statiskt eller rörligt. Det handlar bland annat om OLV, TVC, digitala displayenheter, printannonser, OOH och DOOH. En viktig del av arbetet är att säkerställa ett enhetligt visuellt uttryck genom hela kampanjen, oavsett format eller kanal. Jag arbetar även med rörligt innehåll i verktyg som After Effects, Animate och Bannerflow. Några varumärken som jag jobbar med: Elgiganten, Renault, Dacia, Barilla, Yes, Oral-B, och Sensodyne.

2020 – 2023
Coop Sverige AB, Grafisk formgivare/Digital designer

Coop inhouse var uppbyggd som vilken fullservicebyrå som helst med byråchef, creative director, art directors, copywriters, projektledare, grafiska formgivare, final art, fotografer, retuschörer och motion designers. I tätt samarbete med marknadsavdelning kreerade, producerade och levererade vi tryckt, digitalt och rörligt material i alla kanaler för våra uppdragsgivare, både inne i huset och för de olika beställarna/föreningarna runt om i landet.

2019 – 2019
Forefront Consulting, UX/Visual-designer

Ett kort inhopp i UX-konsultbranschen. Tyvärr saknades det uppdrag att utföra, så jag valde att sluta efter 2 månader.

2016 – 2019
Crosby, AD/Grafisk formgivare/Digital Designer

Bolaget Crosby bildades när C2 ändrade inriktning på verksamheten till att fokusera ännu mer på rena film-, foto- och 3D-uppdrag. Förutom att vara ansvarig för de största reguljära kunderna Boxer och Rädda Barnen, arbetade jag med grafisk form för print, film, webb och övriga digitala kanaler i olika uppdrag. Exempel på övriga arbetsuppgifter:

  • Grafisk profil till moderbolaget MasonBower.
  • UI-design av företagets digitala plattformar.
  • Rådgivare och bollplank åt dotterbolaget deBroome, som säljer webbaserade tjänster: Brand Manuals & Guidelines och Digital Asset Management. Bland kunderna finns exempelvis SEB, Lantmännen, SAS och Tiger of Sweden.
  • Bannerproduktion.
  • Produktion av filmer för sociala medier och rörliga utomhustavlor.

Kunder och varumärken i urval: Rädda Barnen, American Express, Absolut, Clas Ohlson, Fastighetsägarna Service, Boxer, Bethard, Nationalencyklopedin

2013 – 2016
C2, AD/Grafisk formgivare/Final Art

Tillbaka till C2 för att, bland mycket annat, återigen ta mig an kunderna Boxer och Poolia. Övriga kunder och varumärken i urval: Atlas Copco, MTG, King, Cloetta, Malaco, Kexchoklad, SJ, Ahlgrens Bilar, Taxi Stockholm och Absolut (Pernod Ricard).

2012 – 2012
BerntzonBylund Grafisk formgivare/Final Art

Grafisk formgivare med kunder såsom Sandvik Mining, Travel Beyond, Friends Arena och Kia Motors.

2007 – 2012
C2, AD/Grafisk formgivare/Digital Designer

Grafisk formgivare för reklambyråer såsom Saatchi & Saatchi, Ehrenstråhle BBDO, INGO, Jung von Matt och King m. fl. (Slutkunder: Visa, Stormarknadspress, SL, Nynas, Svevia, SCA Tork, Sandvik, Del Monte, Länsförsäkringar, Lithells m.fl.)

  • AD för direktkunder såsom Poolia, Boxer, Cinnober m. fl.
  • Rådgivare i InDesign-frågor åt dotterbolaget BrandAirport, som bl. a. arbetade med utveckling och implementering av verktyg för webbaserad annonsproduktion. 

2006 – 2007
Falck & Co, Grafisk formgivare/Digital Designer

Reklambyrå med ett gediget planningarbete i botten av varje kunduppdrag. Formgivning och final artwork för ett antal bolag som de flesta av oss känner igen, samt en och annan uppstickare som exempelvis JK Safaris, en resebyrå med fokus på Afrika. Kunder och varumärken i urval: Mäklarringen, Folkpool, Kinnarps, Forex, Monster, EnergoRetea.

2005 – 2006
Premium Publishing, AD/Grafisk formgivare/Digital Designer

Premium Publishing är ett bokförlag specialiserat på "coffee table books" och encyklopedier/referensverk inom musik företrädesvis från 50-, 60-, 70- och 80-talet. Jag arbetade som AD/Grafisk formgivare av böcker, exklusiva CD-boxar och allt säljmaterial kring dessa utgåvor. Jag gjorde även final artwork. Ansvarig för företagets hemsida. I koncernen ingår bl. a. även bildbyrån Premium Rockshot och Internal Television som hanterade film- och TV-rättigheter för musikvideos åt EMI, Sony, Universal, Warner och ett antal independentbolag. Jag hjälpte även dessa bolag i olika projekt.

2005 – 2005
Timmer Reklambyrå, Grafisk formgivare/Final Art

Grafisk formgivning/final artwork för kunder såsom General Electric, Flygbussarna, Apoteket och Canal Digital.

2002 – 2005
Rigello Communication, Grafisk formgivare/Final Art

Grafisk formgivning/final artwork med störst fokus på retailkunder. Kunder i urval: OLW, Löfbergs Lila, ATG, CityMail, Cloetta Fazer, Stjärnurmakarna, Samsung, Solvalla.

1999 – 2002
Marknadsmix, Grafisk formgivare/Final Art

Grafisk formgivning/final artwork för kunder och varumärken såsom Svenska Spel, Cederroth, Bliw, Barnängen, Denivit, Theramed, Fazer m. fl.

1994 – 1999
Systembolaget, Grafisk formgivare/Final Art

På Systembolaget arbetade jag inhouse med grafisk formgivning/final art och hade ansvaret för ateljéns digitala utveckling. Jag producerade bland annat kundtidningar, böcker, årsredovisningar, internt utbildningsmaterial, skyltmaterial etc och gjorde även redesignen av företagets personaltidning. Jag var även med i uppbyggnaden av Systembolagets första internet- och intranätsajter i samarbete med IT- och informationsavdelningen.

 

FRILANS

1992 – 

  • Sedan 2016 hjälper jag skivbolaget S-Rock Music Production med design och produktion av fysiska skivomslag (både CD och LP) samt digital marknadsföring.
  • Från 2007 och framåt har jag hjälpt bokförlaget Premium Publishing och bildbyrån Rockshot med både form och produktion av böcker och exklusiva CD-boxar, samt varit rådgivare och allmänt bollplank. Deras verksamhet kretsar kring musik, som är ett av mina stora intressen.
  • 2005–2007 hade jag det regelbundna uppdraget från Marknadsmix att producera Svenska Spels newsletter med utgivning varje vecka.
  • 1992–1994 var jag fast frilansare på B2B-byrån Svanstroem Angus Reklambyrå, där jag var AD/Final Art och var med att utveckla och producera koncept och företagspresentationer åt industrikunder som exempelvis Landis & Gyr, Sunds Defibrator, Valmet, Uddeholm, Dematek, Helvar m.fl. 

 

 

UTBILDNING / KURSER


2019 
Berghs Upgrade: Digital Design/UX – Berghs School of Communication (12 v. heltid)

Utbildningen för Art Directors och grafiska formgivare varvade föreläsningar från yrkesverksamma huvudlärare och en mängd gästföreläsare med praktiska casearbeten och workshops med casepresentationer varje vecka. Utbildningens mål har varit att ge konkreta verktyg om allt från att analysera slutanvändare, planering och test av användarflöden till interaktionsdesign och färdig, pixelperfekt produkt. 

Kunskap inom UX

  • Design utifrån användare och affär
  • Definiera målgrupper och identifiera deras behov
  • Arbeta med prototyper och wireframes för att validera
  • Kunskap om design thinking-metoder och hur dessa appliceras i digitala utvecklingsprojekt
  • Hur man skapar intuitiva gränssnitt
  • Design anpassad efter användarens beteende och olika förutsättningar
  • Att arbeta med prototyper och wireframes för snabba iterationer
  • Mobilen först och skalbar design
  • Hur man drar nytta av etablerade designmönster
  • Praktisk och teoretisk kunskap inom digital typografi
  • Kunskap inom motion graphics i gränssnitt
  • Kunskap om överlämningar och samarbete med utvecklare
  • Projektarbete i skarpt case mot kund


1992
Marketing – Berghs School of Communication (1 termin heltid)

Marknadsassistentutbildning heltid med delkurserna:

  • Marknadsföring
  • Företagsekonomi
  • Samarbete och arbetsprocesser
  • Individen och organisationen
  • Presentationsteknik
  • Business English