I min roll som grafisk formgivare på Publicis Groupe producerar jag leverabler för kampanjer i alla kanaler – oavsett om de är lokalt utvecklade koncept eller baserade på centralt material. Statiskt eller rörligt. Det handlar bland annat om OLV, TVC, digitala displayenheter, printannonser, OOH och DOOH. En viktig del av arbetet är att säkerställa ett enhetligt visuellt uttryck genom hela kampanjen, oavsett format eller kanal. Jag arbetar även med rörligt innehåll i verktyg som After Effects, Animate och Bannerflow. Några varumärken som jag jobbar med: Elgiganten, Renault, Dacia, Barilla, Yes, Oral-B, och Sensodyne.
Coop inhouse var uppbyggd som vilken fullservicebyrå som helst med byråchef, creative director, art directors, copywriters, projektledare, grafiska formgivare, final art, fotografer, retuschörer och motion designers. I tätt samarbete med marknadsavdelning kreerade, producerade och levererade vi tryckt, digitalt och rörligt material i alla kanaler för våra uppdragsgivare, både inne i huset och för de olika beställarna/föreningarna runt om i landet.
Ett kort inhopp i UX-konsultbranschen. Tyvärr saknades det uppdrag att utföra, så jag valde att sluta efter 2 månader.
Bolaget Crosby bildades när C2 ändrade inriktning på verksamheten till att fokusera ännu mer på rena film-, foto- och 3D-uppdrag. Förutom att vara ansvarig för de största reguljära kunderna Boxer och Rädda Barnen, arbetade jag med grafisk form för print, film, webb och övriga digitala kanaler i olika uppdrag. Exempel på övriga arbetsuppgifter:
Kunder och varumärken i urval: Rädda Barnen, American Express, Absolut, Clas Ohlson, Fastighetsägarna Service, Boxer, Bethard, Nationalencyklopedin
Tillbaka till C2 för att, bland mycket annat, återigen ta mig an kunderna Boxer och Poolia. Övriga kunder och varumärken i urval: Atlas Copco, MTG, King, Cloetta, Malaco, Kexchoklad, SJ, Ahlgrens Bilar, Taxi Stockholm och Absolut (Pernod Ricard).
Grafisk formgivare med kunder såsom Sandvik Mining, Travel Beyond, Friends Arena och Kia Motors.
Grafisk formgivare för reklambyråer såsom Saatchi & Saatchi, Ehrenstråhle BBDO, INGO, Jung von Matt och King m. fl. (Slutkunder: Visa, Stormarknadspress, SL, Nynas, Svevia, SCA Tork, Sandvik, Del Monte, Länsförsäkringar, Lithells m.fl.)
Reklambyrå med ett gediget planningarbete i botten av varje kunduppdrag. Formgivning och final artwork för ett antal bolag som de flesta av oss känner igen, samt en och annan uppstickare som exempelvis JK Safaris, en resebyrå med fokus på Afrika. Kunder och varumärken i urval: Mäklarringen, Folkpool, Kinnarps, Forex, Monster, EnergoRetea.
Premium Publishing är ett bokförlag specialiserat på "coffee table books" och encyklopedier/referensverk inom musik företrädesvis från 50-, 60-, 70- och 80-talet. Jag arbetade som AD/Grafisk formgivare av böcker, exklusiva CD-boxar och allt säljmaterial kring dessa utgåvor. Jag gjorde även final artwork. Ansvarig för företagets hemsida. I koncernen ingår bl. a. även bildbyrån Premium Rockshot och Internal Television som hanterade film- och TV-rättigheter för musikvideos åt EMI, Sony, Universal, Warner och ett antal independentbolag. Jag hjälpte även dessa bolag i olika projekt.
Grafisk formgivning/final artwork för kunder såsom General Electric, Flygbussarna, Apoteket och Canal Digital.
Grafisk formgivning/final artwork med störst fokus på retailkunder. Kunder i urval: OLW, Löfbergs Lila, ATG, CityMail, Cloetta Fazer, Stjärnurmakarna, Samsung, Solvalla.
Grafisk formgivning/final artwork för kunder och varumärken såsom Svenska Spel, Cederroth, Bliw, Barnängen, Denivit, Theramed, Fazer m. fl.
På Systembolaget arbetade jag inhouse med grafisk formgivning/final art och hade ansvaret för ateljéns digitala utveckling. Jag producerade bland annat kundtidningar, böcker, årsredovisningar, internt utbildningsmaterial, skyltmaterial etc och gjorde även redesignen av företagets personaltidning. Jag var även med i uppbyggnaden av Systembolagets första internet- och intranätsajter i samarbete med IT- och informationsavdelningen.
Utbildningen för Art Directors och grafiska formgivare varvade föreläsningar från yrkesverksamma huvudlärare och en mängd gästföreläsare med praktiska casearbeten och workshops med casepresentationer varje vecka. Utbildningens mål har varit att ge konkreta verktyg om allt från att analysera slutanvändare, planering och test av användarflöden till interaktionsdesign och färdig, pixelperfekt produkt.
Kunskap inom UX
Marknadsassistentutbildning heltid med delkurserna: