HEALTHY UX: ORGANDONATION

I Berghs utbildning i UX/Digital Design under våren 2019, fick vi själva välja case inom “Healthy UX”: att genom nudging påverka människors fysiska, psykiska eller sociala välbefinnande i en positiv riktning. Jag och mina två andra gruppmedlemmar (Therese Hedrén & Håkan Schallinger), valde att fokusera på organdonation. Vi gjorde research, intervjuer och det grundläggande förarbetet tillsammans, innan vi delade på oss för att ta fram egna separata lösningar.

Mitt förslag på digital lösning är en (i första hand) mobilanpassad webbplats med tydlig information och enkelt anmälningsförfarande med användaren i fokus.

ARBETSPROCESSEN
Tillsammans i arbetsgruppen gjorde vi research, intervjuer och analys av all data. Utifrån det jobbade vi fram en reviderad problemformulering, hypotes, målgruppsanalys, kundresa, effektkarta samt en första version av informationsarkitekturen.

Någonstans i början av framtagandet av enklare wireframes, så arbetade vi vidare individuellt på egen hand – ända fram till färdig hifi-prototyp.

Avbruten anmälan till donationsregistret.
Fullbordad anmälan till donationsregistret.